Jakou roli hraje při prodeji nemovitosti marketing
Nebudeme vás napínat a odpovíme rovnou – zcela zásadní. Rychlý a výhodný prodej je především o vhodných marketingových kanálech a komunikaci. Dávno pryč jsou doby, kdy stačilo nahrát na realitní server pár fotek a vyplnit standardizovaný formulář k inzerátu. Konkurence mezi inzeráty je dnes velká, makléři pracují mnohem profesionálněji než dříve a nabídky se zlepšují – to všechno vytváří nároky na to, jak k prodeji domu či bytu přistoupit. Poradíme vám, jaké jsou ty nejdůležitější marketingové nástroje.
Samozřejmě není problém prodat nemovitost rychle. Otázka pak je, jestli ji neprodáte zbytečně pod tržní cenou. „Častým argumentem samoprodejců je, že nechtějí platit za servis realitní kanceláře. Buď proto, že si neuvědomují všechny možné nástrahy této transakce a nemají představu, za co provizi makléři odvedou. Anebo tu představu mají, ale stejně provizi platit nechtějí, protože to berou jako peníze zbytečně vyplacené třetí straně, když přeci s kupujícími můžou jednat napřímo. Z našich zkušeností víme, že většina těch, co prodávají nemovitost na vlastní pěst, nakonec prodá za míň, než kolik by utržili z prodeje nemovitosti po vyplacení provize. Hlavním důvodem je to, že běžný prodejce bez praxe a zkušeností nedokáže oslovit tolik potenciálních zájemců jako profesionální makléř,“ vysvětluje Vladislava Kindlová, spolumajitelka a obchodní ředitelka rodinné realitní kanceláře Domov Reality, která funguje už 25 let a specializuje se na nákup a prodej nemovitostí v Praze, na Berounsku a v středních Čechách.
Makléř, nebo marketér?
Ti nejúspěšnější makléři jsou dnes spíše než jen pasivními zprostředkovateli inzerce a prohlídek zkušení marketéři. Inzeráty na nejnavštěvovanějších realitních serverech jsou samozřejmě základem a nesmí chybět, ale nejsou samospásné. Kromě umístění inzerátu si zaplaťte i za tzv. topování, abyste měli garantovanou výhodnou pozici mezi ostatními nabídkami. „Čím více investujete do smysluplného marketingu, tím více zájemců budete mít. Společně s tím přímo úměrně roste i pravděpodobnost, že nemovitost prodáte výhodně a ve váš prospěch.
„Prodej může urychlit i databáze kupujících, které využívají větší a střední realitní kanceláře a párují na základě nich poptávku a nabídku. To je výhoda pro případ, že se pro vás například nepodaří najít vysněnou nemovitost ihned – makléř zadá do systému požadavky a zkontaktuje vás, až se objeví byt s vhodnými parametry. Aby byla databáze užitečná, je potřeba ji pravidelně aktualizovat. Poměr prodejů, které vzešly z databáze, se začíná postupně zvětšovat. I to je součástí know-how profesionálních a zkušených realitních společností,“ doplňuje Vladislava Kindlová.
Na významu pro prodej nemovitosti nabývají také PPC kampaně, kde je možná nastavit model platby za kliknutí, tzv. pay per click. Kampaně Ads od Google nebo Sklik od Seznamu, které dokáží vytvořený inzerát nabídnout relevantní cílové skupina.
„V rámci komunikace s klienty se nám také vyplácí práce se sociálními sítěmi. Doplňujeme naší komunikaci s veřejností také pomocí videoformátů. V těchto dnech třeba probíhá naše akvizičně-edukační videokampaň na Facebooku, Instagramu nebo YouTube,“ říká Vladislava Kindlová, obchodní ředitelka Domov Reality, který vyzdvihuje výhody komunikačních platforem, která mohou daným klientům zvýšit cenu jejich nemovitosti až o stovky tisíc korun.