Přípravu nemovitosti na prodej nelze podceňovat, na co se zaměřit?​​​​​​​

Při prodeji nemovitosti je cílem drtivé většiny prodat nemovitosti co nejrychleji a co nejvýhodněji. Pro tento účel je ovšem důležité nejen doba prodeje, ale taktéž způsob prezentace nemovitosti neboli home staging. Ten, je-li povedený, dokáže zvýšit tržní hodnotu nemovitosti a zároveň může celý proces urychlit. V čem vlastně home staging spočívá a jak na něj? 

Historie home stagingu

Historie home stagingu sahá do 70. let 20. století, kdy vznikl jako samostatná služba ve Spojených státech amerických. Postupně se poté rozvíjel do Evropy a ostatních částí světa a v České republice jej v dnešní době hojně využívají nejen realitní kanceláře a developerské společnosti, ale taktéž soukromí vlastníci, kteří se snaží o co nejrychlejší a nejhladší průběh prodeje. 

Nejedná se přitom o nijak nákladné úpravy interiéru, ani o rozsáhlé rekonstrukce. Home staging totiž spočívá především v tom, aby byla nemovitost na fotografiích a při prohlídkách odprezentována tak, aby oslovila co nejširší okruh zájemců. V ideálním případě by měl byt vypadat jako hotelový pokoj nebo apartmán ke krátkodobému pronájmu a nepřipomínat tak osobními věcmi potenciálnímu kupci jeho domácí povinnosti. Často je třeba zaměřit se například na prosvětlení místnosti, odlišné uspořádání nábytku a odstranění možných negativních elementů, které by zájemcům stěžovaly představu bydlení v dané nemovitosti. Důraz je tak kladen na odklizení osobních předmětů majitele, vyhození nashromážděných a nepotřebných věcí apod. Jednoduše řečeno, cílem je to, aby byla nemovitost neutrální a přitažlivá. „Home staging by si lidé neměli plést s bytovým designem, který má za cíl domov co nejvíce zútulnit tak, aby se v něm jeho obyvatelům co nejlépe žilo. Oproti tomu home staging je opravdu marketingová podpora prodeje, která má za cíl upravit interiér tak, aby si v něm potenciální kupci dokázali představit žít,“ vysvětluje Jakub Kindl, manažer rodinné realitní kanceláře Domov, která se specializuje na oblast Prahy a Berounska. 

A co je pro home staging nejdůležitější? „Pro efektivní home staging je nejdůležitější, aby se majitel prodávané nemovitosti vcítil do kůže kupujícího a pokusil se na celý interiér podívat objektivně. S úpravami bytu je poté vhodné začít od velkých věcí, jako jsou nepoužívané kusy nábytku či nejrůznější posilovací stroje, které doporučuji po dobu prodeje odklidit. Od věci také není vymalování na neutrální barvy. Vše ovšem záleží na finančních možnostech prodejce,“ upřesňuje Kindl. 

Přehlížet taktéž nelze ani hromady knih, starých časopisů, nejrůznější rodinné fotografie na zdech, plakáty, kalendáře a další vzpomínkové předměty a dekorace, které mají lidé tendence vystavovat a shromažďovat. „Největším problémem je většinou to, že těchto maličkostí si lidé už ani nevšímají, protože jsou součástí jejich domova a berou je za samozřejmost. Proto je dobré, aby na tyto věci upozornil realitní makléř, který může s majitelem nemovitosti projít vše, co je potřeba odklidit či opravit. Mnohdy se jedná o maličkosti jako poškrábané dveře, fleky na koberci, okopané lišty nebo prasklé dlaždice. Svou roli však také sehrává velmi pečlivý úklid všech místností, který dokáže divy,“ dodává Jakub Kindl. 

Jakmile je poté vše odklizeno a opraveno, je na čase zaměřit se na náležité aranžmá. „Inspiraci mohou lidé čerpat z nejrůznějších magazínů o bydlení nebo například na fotografiích hotelových pokojů. Vytvořit příjemnou atmosféru pak pomohou svíčky, čisté ručníky, řezané květiny ve váze apod. Obecně ovšem platí, že je lepší upřednostnit uměřenost před výraznými barvami či módními výstřelky. Nestane se tak, že by interiér odradil potenciální kupce, které výstřednímu designu neholdují,“ uzavírá Kindl za realitní kancelář Domov.