Prodej nemovitosti je nyní ošemetný. Zájemců není tolik, kolik by si prodávající představovali, a situaci komplikují i složité podmínky pro získání hypotečního úvěru. Klíčové je proto udělat vše dobře ještě předtím, než nemovitost vůbec začnete prodávat. Co to znamená?
To je zásadní otázka, kterou si pokládá snad každý prodávající. Na jedné straně stojí realitní společnost, která vám může s celým prodejem pomoci. Na druhé straně je provize, kterou za zprostředkování prodeje makléřovi zaplatíte. A to je pro většinu lidí kámen úrazu. Provize se mnohým zdají být vysoké a chybí i důvěra ve zkušenosti a dovednosti makléřů. Než se tedy začnete rozhodovat, zda nemovitost prodáte sami či nikoli, odpovězte si na všechny důležité otázky. Víte, které náležitosti provází prodej nemovitosti? Máte na inzerci a osobní prohlídky dostatek času? Bude prodej bezproblémový nebo je nemovitost zatížena nějakými právními vadami? A chcete se prodeji vůbec věnovat? Nebo je pro vás daleko lepší zaplatit provizi a přenechat všechny starosti někomu jinému? Pokud se rozhodnete pro prodej s realitkou, vybírejte na základě zkušeností ostatních lidí a ideálně se obraťte na lokální realitní kancelář, která zná daný trh. Pokud do toho půjdete sami, konzultujte s profesionály alespoň dílčí úkony prodeje. Řeč je hlavně o odhadu ceny a smluvní dokumentaci.
Jak je na tom nemovitost? Jedná se o novostavbu nebo je potřeba rekonstrukce? Stav nemovitosti výrazně ovlivňuje cenu, a je třeba si říct, zda by nebylo dobré před prodejem provést nějaké základní úpravy, které zvýší prodejní cenu. Takové investice se však musí vyplatit, klíčové je tedy vědět, o kolik případné úpravy zvýší ceny a kolik vás budou stát. Někdy není potřeba žádných velkých a nákladných zásahů. Podívejte se na nemovitost objektivně a napište si věci, které jste vždy chtěli udělat, ale nebyl čas, chuť či peníze.
Určení prodejní ceny je klíčové pro zaujetí dostatečného množství potenciálních kupců a pro hladký průběh celého prodeje. Cena nesmí být vysoká, ale ani nízká. Zároveň musí odpovídat dalším nabídkám v dané lokalitě, a především by měla zrcadlit stav a dispozice nemovitosti. Pokud možno, k odhadu ceny nemovitosti si přizvěte odborníka. Některé realitní společnosti tuto službu nabízí v rámci svých dalších služeb.
Dejte si záležet na fotografiích, které vyvěsíte online. Nemovitost před focením co nejlépe ukliďte a na fotkách ji prezentujte bez vašich osobních věcí. Ukliďte nejrůznější rodinné portréty nebo suvenýry a nemovitost vyfoťte tak, aby na první dobrou nekřičela, že již má své obyvatele. Vřele doporučujeme najmout si profesionálního fotografa. Pro prezentaci můžete využít i 3D virtuálních prohlídek nebo záběrů z dronu, které jsou velmi populární a váš inzerát posunou dopředu. Pokud však chcete mít skvělou prezentaci, je nejideálnější vše svěřit do rukou profesionálů z osvědčených realitních kanceláří jako je třeba Domov Reality. Ta působí na Berounsku a v Praze, nabízí vše zmiňované a vy se tak nemusíte o nic starat.