Prodat nemovitost rychle, bez komplikací a za dobré peníze. To je pravděpodobně cíl každého, koho tento krok čeká. A přestože může celý proces vypadat jako banalita, kterou lze vyřídit během dvou týdnů, ne vždy tomu tak je. Naopak při prodeji nemovitosti může dojít hned k několika problémům, které v důsledku mohou vyústit ve značné finanční ztráty. Jaké má tedy prodejce v dnešní době možnosti a na co je potřeba si dát pozor?
První nástrahou je zpravidla stanovení správné nabídkové ceny nemovitosti. Tu je totiž třeba určit nejen s ohledem na stav nemovitosti, ale v potaz je samozřejmě nutné brát i polohu a aktuální situaci na realitním trhu. Zároveň je nutné si uvědomit, že žádná nemovitost není stejná a zohlednit bychom měli i nejrůznější odlišnosti a rozdíly. Majitel nemovitosti ovšem v tomto ohledu není a nikdy nemůže být zcela objektivní a málokdo má navíc potřebné know how. V tomto ohledu zároveň není prostor na chyby. Pokud totiž majitel určí cenu moc nízko, přijde o část možného zisku. A pokud ji naopak určí moc vysoko, o nemovitost nebude zájem. „Řešením poté není ani strategie postupného snižování ceny. Ve chvíli, kdy je nemovitost inzerována moc dlouho, stává se pochybnou a pro případné kupce je podezřelá. Správná nabídková cena je tak naprosto klíčová,“ uvádí Jakub Kindl, manažer rodinné realitní kanceláře Domov, která se specializuje na oblast Prahy a Berounska a na realitním trhu působí více než 20 let.
Další problém poté často nastává ve chvíli, kdy není nemovitost správně připravena na prezentaci. Mnoho lidí sice při prodeji argumentuje tím, že před pár lety došlo k rozsáhlé rekonstrukci, ta ovšem na cenu nemovitosti většinou nepůsobí přímou úměrou. Pokud tedy v minulosti došlo k rekonstrukci, která přišla bezmála na půl milionu korun, nelze očekávat, že se o tuto částku zvýší tržní cena. Daleko důležitější je v době prezentace nemovitosti využít služby home stagingu, kterou v dnešní době již nabízí většina solidních realitních kanceláří. „Jedná se o službu, jejíž cílem je dosáhnout toho, aby se nemovitost jevila co nejatraktivněji pro co největší počet zájemců a aby se prodala v co nejkratším čase za nejvyšší cenu. Problémem je ovšem ten, že majitelé nemovitostí jednak nemají s home stagingem zkušenosti a jednak většinou nedokážou určit, co nemovitosti z estetického hlediska chybí,“ vysvětluje Jakub Kindl. S tím ovšem souvisí i fotografie, které budou nemovitost prezentovat. Ty totiž tvoří první dojem, který potenciální kupce bude mít. Není-li tak prodejce zároveň i profesionální fotograf, doporučujeme využít realitní kancelář, která má v této oblasti bohaté zkušenosti. „Zásadní je, aby fotografie vypadaly lákavě na první pohled. Prvním krokem je tak samozřejmě úklid, ale například i vystěhování nepotřebných věcí, vymalování do světlejších barev a také využití dekorací a designových prvků ke zvýšení atraktivity. Místnost by měla působit světle a vzdušně a na focení je nutné zvolit i správnou denní dobu. Samotná příprava tak zabere poměrně dost času a pokud si majitel nemovitosti není v této oblasti jistý, měl by zvážit pomoc někoho z oboru,“ upřesňuje Kindl.
Podcenit poté nelze ani důležitost smluvních dokumentů. „K prodeji nemovitosti většinou dochází jen jednou za život a problematika smluvní dokumentace je natolik obsáhlá, že může dojít hned k několika fatálním chybám. I když tedy majitel nemovitosti trvá na tom, že prodej zvládne bez pomoci, právní servis bych v tomto případě zcela určitě nevylučoval. Výsledek by totiž mohl být velmi žalostný,“ uzavírá Kindl za realitní kancelář Domov.