311 623 447 info@domov-beroun.cz

S jakým cílem nemovitost prodáváte?

Jednou ze zásadních otázek, na kterou je při prodeji nemovitosti třeba odpovědět, je samotný cíl prodeje. „Motivace k prodeji se liší od klienta ke klientovi. Setkáváme se například se situacemi, kdy někoho tlačí finanční situace a potřebuje, aby k transakci došlo co nejdříve a někdy zase klienti na prodej tolik nespěchají a mohou si dovolit nějakou dobu počkat. Ne vždy je totiž situace ideální a zvolí-li klient ne zcela vhodné období, může v důsledku přijít o část zisku. Příkladem je třeba několik uplynulých týdnů”, vysvětluje Kindl. Zároveň ale dodává, že se realitní odborníci shodují na tom, že druhá polovina tohoto roku bude pro realizaci prodeje vyjímečnou příležitostí. „V uplynulých týdnech došlo k několika zásadním změnám, díky kterým zájemci o koupi výrazně ušetří a prodejci přitom nebudou nuceni zlevňovat. Plánoval-li tak někdo prodej nemovitosti, nyní je vhodná doba ji zrealizovat.“

Nepodceňujte správné stanovení tržní ceny

I když se rozhodnete nemovitost prodat na vlastní pěst, neváhejte si najmout profesionálního znalce, který provede odborný odhad a stanoví tržní cenu nemovitosti. „Správné stanovení ceny je pro prodej naprosto stěžejní. Pokud je totiž cena stanovena moc vysoko, nebude o ni tak velký zájem a lehce se z ní může stát ležák, který bude na realitních portálech pohřben pod jinými zajímavějšími nabídkami. Když je však cena stanovena moc nízko, prodávající může prodělat klidně i několik set tisíc korun. My v realitní kanceláři Domov stanovujeme tržní cenu zdarma jako součást služby a bereme v potaz nejen lokalitu a stav nemovitosti, ale také třeba aktuální situaci na realitním a hypotečním trhu nebo budoucí vývoj lokality,“ říká Jakub Kindl.

Prezentace nemovitosti je základ

Neméně důležitým krokem, který ovlivní to, zda o nemovitost vůbec bude zájem, je kvalitní prezentace nemovitosti na realitních portálech. Ta se však netýká jen fotografií objektu. „Kvalitní fotografie určitě nelze podceňovat, velkou měrou se na prezentaci nemovitosti však podepisuje například i její popis. Ten by měl stručný, ale zároveň výstižný a neměl by obsahovat chyby a překlepy,“ vysvětluje Kindl. Samotnému focení poté předchází příprava objektu, takzvaný home staging. „Příprava objektu není jen o úklidu, ale mnohdy vyžaduje i drobné úpravy interiéru, jako je například nový výmalba nebo vystěhování starého nábytku, který by na fotografiích působil rušivě. V případě prodeje rodinného domu je nutné se zaměřit i na okolí, tedy na zahradu. Tu je vhodné uklidit a neuškodí například posekat trávník nebo dát za okna truhlíky s květinami apod. Například ve Spojených státech se k navození atmosféry pracuje i s pachovými receptory kupujícího a tak prodávající například před prohlídkou pečou“, dodává Jakub Kindl. Kromě fotografií je v dnešní době trendem i vytvoření videa, které zájemcům o koupi celý prostor více přiblíží a často také podpoří zájem o osobní prohlídku. Tvorbou videí se v současností zabývá čím dál více realitních kanceláří, které jej nabízí jako součást svých služeb.

Se zájemci komunikujte

Prodej nemovitosti je časově náročná záležitost a po zveřejnění inzerátu je nutné se připravit na každodenní komunikaci s potenciálními kupci, ať už po telefonu, po e-mailu nebo osobně. „Virtuální prohlídka a dobře sepsaný inzerát je jedna věc, ale k prodeji dojde vždy až po přímém kontaktu se zájemcem. Je tedy třeba nejen znát odpovědi na všechny možné otázky, ale na zájemce musíte i dobře zapůsobit. Tato část prodeje je zároveň asi ta nejnáročnější, o to více, má-li kupec na své straně realitního makléře. I toho však umíme prodejce ušetřit. Pokud si to přeje, veškeré osobní prohlídky a ostatní komunikaci vyřídíme za něj. Prodejce pak má čas věnovat se své vlastní práci, koníčkům a rodině,“ uzavírá Jakub Kindl za realitní kancelář Domov.