Jak zvýšit cenu nemovitosti před prodejem

Uvažujete o prodeji Vaší nemovitosti a rádi byste za ni dostali nejvyšší možnou cenu?
Čtěte dál, v tomto článku bych Vám rád popsal, jak nemovitosti na prodej připravit, zda ji před prodejem nějak upravovat a pokud ano, které úpravy vůbec mají smysl.

Správně zvolený postup, který by měl připravit vaši nemovitost na prodej, může sice trvat déle, než byste očekávali, nicméně může pomoci navýšit hodnotu Vaší nemovitosti o několik desítek a možná i stovek tisíc. Před samotným prodejem se ujistěte, že svoji nemovitost nabízíte v nejlepším možném stavu, jaký odpovídá vašim možnostem. Zvyšte její atraktivitu!


Příprava nemovitosti na prodej

Příprava nemovitosti na prodej by měla mít spíše estetický než funkční charakter. Zaměřte se na to, jaký dojem udělá byt na kupujícího, jaký dojem by udělal na Vás. Začněte vyklízením veškerého nepotřebného nábytku nebo doplňků, které jste časem nahromadili a které vytvářejí pocit přeplněné místnosti. Jedná se zejména o starý a nehezký nábytek, hromady knih, časopisů, posilovací stroje atd. Pokud je to aspoň trochu možné, vyplatí se všechny místnosti vymalovat na bílo. Dodá to pocit čistého a světlého bytu.

Jakmile jste ponechali v bytě jen funkční nábytek, který vytváří příjemný dojem, sundejte a schovejte veškeré drobnější prvky, které by na kupujícího působily příliš osobním a domáckým dojmem (sundejte plakáty a nálepky ze zdí a dveří, schovejte rodinné fotografie..). Tyto drobnosti vytváří pocit cizího domova a Vy potřebujete, aby se kupující začal cítit jako ve svém.

Nyní se projděte po bytě jako potenciální kupující. Je možné, že teprve nyní objevíte drobné vady (rozbitá dlažba, poškrábané dveře, fleky na koberci), na které jste si časem zvykli. Není-li investice příliš vysoká, vyplatí se vedle vymalování také opravit nebo vyčistit tyto drobné, povrchové vady. Můžou zbytečně pokazit dojem z bytu, který je jinak v dobré kondici. A vy nesmíte dopustit, aby měl kupující pocit, že je byt ve špatném stavu.

Při prodeji rodinného domu je velmi důležité vytvořit dobrý první dojem i v okolí domu. Máte totiž na starosti nejen interiér, ale rovněž exteriér – záleží na tom, v jakém stavu je střecha, ale také třeba okolní pozemek. Dobrý dojem udělá například hezky upravená zahrada. Posekejte trávu, zalijte květiny a vyplejte záhony. Dejte si čas na prořezání stromů a odstraňte větve, které brání v průchodu a dělají zahradu temnou.

Spolu s vizuálními vjemy jsou důležité i vůně a emoce jimi vyvolané. Kupujícího by mohl odradit zápach z domácích zvířat, kouř z cigaret, zápach z neudržované kuchyně a jiných zdrojů pachů.


​Jak připravit nemovitost na focení

Nezapomeňte, že první dojem nebude dělat vaše nemovitost, ale fotka, na které bude zachycená. Vůbec nejzásadnější je tedy příprava těsně před focením. Můžete ji zkusit zvládnout sami, nebo se obrátit na firmy, které se přípravu nemovitosti na focení/prodej zabývají profesionálně.

Přípravě nemovitosti na prodej se říká „home staging“ a je to trend, který přišel do Česka ze západní Evropy. Designéři upravují nemovitost tak, aby byla atraktivní pro co nejširší škálu možných zájemců. Výsledky jsou velmi působivé, vedle zvýšení ceny dokážou designéři také významně urychlit prodej nemovitosti, nebo dokonce zachránit tzv. ležáky, o které již delší dobu není zájem.

Jaké metody ke zvýšení ceny jsou tady k dispozici? Zásadní je, aby fotky vypadaly lákavě, ideálně jako z hotelu. Prvním důležitým krokem je tedy důkladný úklid, dojem dělá například naleštěná baterie a kachličky v koupelně a kuchyni, umytá okna nebo vyčištěné spáry.

V rozmístění nábytku a aranžmá bytových doplňků je možné se nechat inspirovat právě u home stagerů. Nábytek vždy rozmístěte tak, aby působila místnost jako prostorná a světlá. K vytvoření příjemné atmosféry můžete využít svíčky, čisté ručníky, deky a přehozy, ubrusy nebo květiny.

S fotkami může pomoci také dobré světlo, správně zvolená denní (i roční) doba nebo zkušené oko fotografa, kvalitní objektiv a počítačové programy pro úpravu fotografií.

Největší inspirací pro vás bude důkladná, kritická prohlídka fotografií na realitních serverech – uložte si ty, které se vám nejvíc líbí a naopak ty, které se Vám nelíbí, a pak zjistěte, co na každé fotce dělá největší pozitivní nebo negativní dojem.