Zeptali jsme se odborníka. Jakých chyb se vyvarovat při prodeji nemovitosti?

Mohlo by se zdát, že v dnešní době není nic jednoduššího než prodej nemovitosti. Zájem o byty je velký, najít tedy vhodného zájemce by mělo být rychlé a snadné. S prodejem je ale spojena řada rizik. Je třeba si uvědomit, že se chystáte nakládat s majetkem s vysokou hodnotou, takže tady platí více než kdy jindy ono příslovečné „dvakrát měř, jednou řež“. Jak se důkladně připravit na prodej?

Mnoho lidí udělalo a stále při prodeji dělá zbytečné laické chyby. Vyplatí se proto spojit síly s odborníkem a společně zvolit nejvhodnější strategii na prodej tak, abyste byt či dům prodali výhodně. Kontaktovali jsme Jakuba Kindla, manažera rodinné realitní kanceláře Domov Reality, která se specializuje na nákup a prodej nemovitostí v oblasti Prahy, Berouna a v celých středních Čechách, a zeptali jsme se, jaké jsou nejčastější chyby a proč se raději do prodeje nepouštět svépomocí, pokud se na realitním trhu nepohybujete jako ryba ve vodě.

Chyba č. 1

„Je poměrně běžné, že se majitelé rozhodnou pro prodej na vlastní pěst. Zadají nabídku přes inzerát a doufají, že se jim ozvou plno zájemců. Jenže naprosto běžnou realitou je, že se vám během pár hodin ozve až několik desítek makléřů a žádný zájemce. Je to proto, že makléři tyto inzeráty využívají jako zdroj kontaktů. Budou vám tedy volat a přemlouvat různými taktikami, abyste prodej svěřili právě jim. Výsledkem je pak mnoho makléřů a slibů, ale žádný zájemce,“ říká Jakub Kindl z Domov Reality.

Chyba č. 2

Když stanovíte cenu moc nízko, proděláte. Když moc vysoko, také proděláte. Jak je to možné? „Příliš vysoko nastavená cena způsobí neprodejnost nemovitosti, i když se později zlevňuje. Kdo by důvěřoval zboží, které někdo zlevnil hned několikrát, protože ho do teď nikdo nechtěl? Určovat cenu podle inzerátů podobných nemovitostí také není nejlepší strategií. Tyto ceny zdaleka nebývají konečné. Ty prodejní bývají zhruba o 20 % nižší,“ říká Jakub Kindl.

Chyba č. 3

Když chcete cokoli dobře prodat, je potřeba to dobře odprezentovat. Čím více lidí se o inzerátu dozví, tím lépe se nemovitost prodá. Sám majitel má ale pouze velmi omezené možnosti inzerce. Mnohé realitní servery vám ani nedovolí inzerát vložit, pokud nejste profesionál. Na každého potenciálního kupce, kterého oslovíte, připadá deset dalších, které za stejnou dobu stihne oslovit makléř. To je samozřejmě několikanásobně vyšší šance na úspěšný prodej.

Chyba č. 4

„Nejčastější chybou je úvaha čím více makléřů, tím pravděpodobnější bude prodej za vyšší cenu. Pokud ale zájemci vidí, že nemovitost nabízí více společností, je to pro ně jasný signál, že mohou na každého makléře tlačit s cenou a spekulovat. Výsledkem je, že máte pocit, že o nemovitost má zájem pět lidí a všichni chtějí slevu. Jakmile má prodej na starosti jeden makléř, máte vše jasně pod kontrolou. I pro samotného makléře není roztříštěná nabídka tolik zajímavá, raději svůj čas a finanční prostředky investuje do prodeje nemovitosti, kde mu majitele dává důvěru a ví, že pokud odvede dobrou práci, tak se to vyplatí oběma stranám,“ říká Jakub Kindl.